1. ZÁKLADNÉ PODMIENKY
Ciele a zásady postupov realizácie Mestskej parkovacej politiky sú uvedené v materiáli Slovenskej parkovacej asociácie, vydanom v novembri 2008 pod názvom „Mestská parkovacia politika“ – ciele a podmienky riešenia.
Dôležitosť a obsah vypracovania dokumentu o cieľoch a riešeniach parkovacieho problému je zvýraznený nielen technickými smernicami Európskej parkovacej asociácie a „Zelenou knihou“ Európskou komisie KOM (2007) 551, ale aj materiálom Európskeho parlamentu (Akčný plán mestskej mobility) z marca 2009.
Základným kameňom celej koncepčnej a koordinačnej činnosti mesta a jeho orgánov je zabezpečenie funkčnosti a atraktivity mesta pre jeho obyvateľov a návštevníkov v súčasnosti, ale aj v blízkej a ďalšej budúcnosti.
Z pohľadu komplexnosti riešenia so zreteľom na požadovanú mobilitu mesta musia byť zabezpečené potrebné priestory pre:
- obslužnú automobilovú dopravu
- statickú dopravu ( parkovanie, odstavovanie, garážovanie )
- hromadnú dopravu osôb
- chodcov a cyklistov
Ak nie je dostatok priestoru pre ktorúkoľvek z uvedených funkcií, najmä pre parkovanie a odstavovanie, obslužnosť i funkčnosť mesta je iluzórna. Zabezpečenie funkčnosti mesta je podmienené adekvátnym riešením aj dopravnej obslužnosti všetkých účastníkov premávky.
Z toho plynie že:
Parkovacia politika je súbor opatrení riešiacich optimálne využitie priestoru pre statickú dopravu, avšak v súlade s potrebami všetkých užívateľov tohto priestoru.
Preto cieľom parkovacej politiky je zabezpečenie potrieb statickej dopravy /parkovania a garážovania/. Realizáciou cieľov Mestskej parkovacej politiky (MPP) máme dosiahnuť:
- Zlepšenie parkovacích podmienok zavedením celoplošnej regulácie /uličného a mimouličného/ parkovania
- Zlepšenie dopravnej obsluhy znížením objemu neželanej automobilovej dopravy
- Humanizáciu uličných a mimouličných priestorov
- Efektívne využitie disponibilných priestorov
Vypracovanie MPP je podmienené analýzou dostatočných a objektívnych podkladov o súčasnom vývoji mesta ( z ktorého vyplývajú aj nároky na dopravu )!
Potrebné podklady a ich analýza sú uvedené v predmetnom materiáli SPA v časti: „Rozsah podkladov a opatrení pre vypracovanie návrhu mestskej parkovacej politiky“( str. 15-18 ).
2. REALIZAČNÝ PROCES
Na základe schválenej Mestskej parkovacej politiky je možné prikročiť k postupnej realizácii jej cieľov. Základom systematického postupu realizácie je vytvorenie podmienok a štruktúr pre kvalifikované riadenie procesu realizácie.
So zreteľom na rozsah a zložitosť problematiky riešenia parkovania a odstavovania vozidiel je potrebné zriadiť odborný tím, ktorý je schopný koordinovať (a riadiť) všetky úkony súvisiace s technickými, správnymi, organizačnými, regulačnými, legislatívnymi a finančnými opatreniami realizácie MPP.
V realizačnom procese jednotlivých etáp dosahovania cieľov MPP sú bezpodmienečne potrebné tieto opatrenia:
- vypracovanie projektu organizácie a riadenia dopravy v súlade s aktuálnou
- dopravnou situáciou mesta a podmienkami MPP
- vyhotovenie adekvátnej dokumentácie potrebných stavebných úprav a súvisiacich
- technických zariadení so zreteľom na špecifiká priestoru: polyfunkčného, obytného, centrálneho a.p.
- výber hlavného operátora so zreteľom na možnosť dlhodobého rozvoja partnerstva
- stanovenie súvisiaceho finančného plánu v rozpočte mesta
- definovanie rozvoja koordinácie uličného a mimouličného parkovania s opatreniami
- všetkých užívateľov priestoru
- zabezpečenie efektívnosti realizácie cieľov MPP vrátane potrebného rozsahu služieb
Zabezpečenie organizačných a technicko - stavebných opatrení pre realizáciu Cieľov MPP je účelné riešiť koordinovane s podmienkami regulácie parkovania právnickým subjektom schopným investične, organizačne a dlhodobo spolupracovať s mestom.
Regulácia a prevádzkovanie parkovacích zariadení a služieb. Tento proces musí zosúladiť podmienky:
- technické ( zariadenia a objekty, vozidlá údržby a kontroly, prevádzkové priestory )
- organizačné ( spôsoby výberu parkovného a kontroly )
- personálne ( prevádzky, administratívy, údržby )
- finančné ( zriaďovacie, prevádzkové náklady, príjmy a výdavky, zákon o cenách,atď.)
- legislatívne (zákon č. 8/2009, zákon o obecnej polícii, vymožiteľnosť práva, a.p.)
- spolupráce ( so zadávateľom, mestom, partnermi, atď.)
V rámci podmienok spolupráce so zadávateľom (mestom) treba určiť (dohodnúť) aj vykonávateľa ďalších závažných úloh:
- analýza realizovaných opatrení v smere dosiahnuteľnosti cieľov MPP
- zabezpečenie potrebných úprav vyplývajúcich z vývoja dopravnej situácie
- iniciovania aktualizácie opatrení a úloh pre dosiahnutie cieľov MPP /rozsah regulovaného priestoru, resp. spôsobu realizácie/
- vytvárania komplexnej súčinnosti partnerov pri zabezpečovaní mestskej mobility ( územnoplánovacie a dopravnoplánovacie dokumentácie, dopravná politika mesta a jeho aglomerácie, a. pod.)
Na základe cieľov stanovených MPP a uvedených podmienok efektívnej realizácie opatrení a regulácie dopravy ( a parkovania) musí mesto rozhodnúť o spôsobe a postupoch ich zabezpečenia.
3. POSTUP ZABEZPEČENIA RIEŠENIA PARKOVANIA V MESTE /OBCI/ :
- zriadenie pracovnej skupiny /zadanie cieľov a prerokovanie MPP /
- výber / zriadenie / subjektu povereného zabezpečovaním spracovania MPP a koordináciou priebežných opatrení realizačného procesu
- schválenie MPP v orgánoch mesta
- výber /zriadenie/ subjektu na prevádzkovanie parkovacích zariadení a služieb
|